22 June – 9 Sept / 22 juin – 9 sept
opening reception
Thursday June 22 – 6-9pm
vernissage
jeudi 22 juin de 18h à 21h
2020 William Street
Montreal, QC H3J 1R8
Galerie Division is pleased to present a new exhibition by Saskatoon-based artist Tammi Campbell.
Campbell’s work draws heavily on modernist and minimalist traditions, adopting their precepts to explore and interrogate the art historical canon. With painting as both subject and medium, she draws attention to the work of art as object and to the associated activity of an object’s contemplation.
The results are monochrome paintings that lure and destabilize the viewer. We find ourselves confronted by ersatz pieces of cardboard, sheets of bubble wrap, folded tarpaulins and bits of tape – all objects that masquerade as hardware store materials but that are in fact painstakingly constructed simulacrums built exclusively of paint. What do these materials signify in the context of their presentation? Campbell’s conflation of paintings and the materials that envelope them forces us to consider the mechanics of the art world at large – not merely an artwork’s presentation, but also its conception, production, packaging, transportation, storage, etc. Her minimalism blurs the distinction between studio and gallery, while her paintings, camouflaged as ostensible ready-mades, all but disappear.
The crosses affixed to certain paintings, notably Monochrome with Cardboard and Tan Packing Tape and Monochrome with Corrugated Cardboard and Packing Tape, attest further to such negation – perhaps even to the elision, within a predominantly male canon, of a collective female voice. By rendering her painting at once sculptural and illusory, obsessively detailed and strikingly banal, Campbell upsets our well-ordered preconceptions of the medium, distilling an encyclopedic array of references into a language all her own.
Tammi Campbell holds a bachelor degree from the University of Saskatchewan. Her work has been included in solo exhibitions at the Mackenzie Art Gallery and at the College Buildings Galleries, University of Saskatchewan in Saskatoon. Her work was also part of several group exhibitions across Canada namely at the Mendel Art Gallery, Saskatoon (2015), the Justina M. Barnicke Gallery, Toronto (2014), the Dunlop Art Gallery, Regina (2013), the Mercer Union, Toronto (2013) and at the Galerie de l’UQAM, Montreal (2013). The artist also participated in the 2014 Canadian Biennale and the International Symposium of Contemporary Art of Baie St-Paul.
http://www.galeriedivision.com/montreal/exhibition/-24?language=en
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La Galerie Division est fière de présenter le travail de l’artiste Tammi Campbell, originaire de Saskatoon, pour son exposition inaugurale.
S’inspirant directement des courants artistiques que sont le modernisme et le minimalisme, Campbell s’ancre dans les canons de l’histoire de l’art pour mieux les remettre en question et les ébranler. Elle revisite le culte voué au médium de la peinture et en fait son sujet de prédilection, en poussant son potentiel vers des avenues qui forcent une réflexion sur l’œuvre d’art comme objet et sur l’activité de contemplation qui y est rattachée.
En effet, ses toiles monochromes nous leurrent et déstabilisent l’observateur : on se retrouve face à des morceaux de carton, des pans de papier bulle, des bâches pliées et des arêtes de ruban adhésif. Ces matériaux de quincaillerie ne sont en fait que des simulacres soigneusement élaborés seulement avec de la peinture. Que font-ils dans cet espace? Le renversement de position des toiles et de ce qui les recouvre nous force à considérer la mécanique du monde de l’art dans son ensemble, non seulement les œuvres telles qu’elles sont lorsque suspendues sur les murs, mais également ce qui se trame derrière. Une brèche s’ouvre sur l’univers de la conception, de la production, de l’emballage, du transport, de l’entreposage, etc. Le minimalisme que Campbell emploie brouille la limite entre le studio et la galerie, tout en mettant l’emphase sur chaque espace. Ses toiles, camouflées en ready-mades, deviennent invisibles, au point de dissimuler l’œuvre elle-même.
Les croix apposées sur quelques-unes de ses toiles, telles que Monochrome with Cardboard and Tan Packing Tape et Monochrome with Corrugated Cardboard and Packing Tape, témoignent de cette négation et, assurément, de l’élision d’une voix collective féminine dans un canon majoritairement masculin. En rendant ses toiles sculpturales et illusoires, abondamment détaillées et étonnamment banales, Campbell bouscule nos préconceptions sur le médium qu’est la peinture, condensant une encyclopédie de références dans un langage visuel qu’elle fait sien.
Tammi Campbell est diplômée de l’Université de Saskatchewan. Son travail a fait l’objet d’expositions solo à la MacKenzie Art Gallery, Regina et aux College Building Galleries, University of Saskatchewan, Saskatoon, et a fait partie de plusieurs expositions à travers le Canada, entre autres à la Mendel Art Gallery, Saskatoon (2015), la Justina M. Barnicke Gallery, Toronto (2014), la Dunlop Art Gallery, Regina (2013), la Mercer Union, Toronto (2013) et à la Galerie de l’UQAM, Montréal (2013). Campbell a également participé à la Biennale canadienne de 2014 et au Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul en 2012. L’artiste vit et travaille à Saskatoon, Saskatchewan.
http://www.galeriedivision.com/montreal/exhibition/-24?language=fr